Har du problemer med at sove? Søvn er rigtig vigtig for din daglige funktion i hverdagen, og det kan derfor være et stort problem, hvis du er plaget af dårlig søvn. Har du søvnproblemer kan det f.eks. give stresssymptomer, som på længere sigt kan føre til mere alvorlig stress. Derfor er der her 5 grunde til, at du sover dårligt – og råd til, hvordan du afhjælper problemet uden sovepiller.

2Tankemylder

Det er sikkert noget, vi alle kender – du går udmattet i seng efter en lang dag, men når du først ligger der, kan du alligevel ikke sove. Tanker om dagen og morgendagen og andre bekymringer kan gøre det svært at falde i søvn. Prøv at aflede tankerne, evt. læs lidt i en bog, der ikke er alt for spændende, eller skriv dine tanker ned, så du er fri for at have dem alle i hovedet, især hvis der er ting, du skal huske til morgendagen.

Har du mere personlige udfordringer, der gør det svært for dig at sove roligt, kan det være en idé at snakke med en psykolog. Hvis du under den drømmerige rem søvn oplever at have mange mareridt, som ofte handler om det samme emne, kan hypnose måske hjælpe hvis det f.eks. skyldes angst. Uanset hvad problemet er, findes der professionelle, der på den ene eller anden måde kan give dig kompetent hjælp til at sove bedre.

Previous article10 egenskaber du finder ved mennesker, der aldrig er stressede
Next article10 spørgsmål før du vælger lejlighed