Børn Lærer Bedst Igennem Spil og Leg

Der er forskel på, hvordan man lærer ting, alt efter hvor gammel man er. Som voksen er læring ofte noget vi planlægger og gør på et meget bevidst plan. Vi anskaffer os den rigtige bog, taler måske med en underviser der har styr på tingene, og går så systematisk i gang med at fylde vores hjerne med den nye viden. Det er en proces der kræver en vis erfaring, da man skal kunne stole på, at det hårde arbejde vil bære frugt. Det er ikke sjovt at studere på denne måde: det kræver intensiv læsning og afprøvning af den nye viden. Det er ofte en frustrerende proces. Men vi er i stand til at komme igennem den, fordi vi ved med sikkerhed, at det er besværet værd. Vi har allerede lært mange forskellige ting igennem vores liv på denne måde, så vi stoler på processen. Det er også en proces der kræver at man er rimelig moden, og er faldet lidt til ro. Hvis man har alt for meget krudt i røven, og er styret primært af impulser, så er det uendeligt svært at sætte sig ned for at læse en kedelig men lærerig bog. Det er typisk noget vi bliver bedre til med alderen.

Det man skal huske på er, at børn ikke har disse positive erfaringer omkring læring at trække på. De er først lige begyndt i skole, så de er i gang med at opbygge sig disse erfaringer. Men hvordan kan de stole på processen, når de aldrig før har været igennem den? Det hjælper selvfølgeligt hvis forældre, ældre søskende og lærerne fortæller dem, at det er arbejdet værd. Men når der er 100 andre ting, som er meget sjovere at lave, så er det altså svært for et barn at fokusere på noget kedeligt, som de ikke engang føler sig 100% overbeviste om, vil føre til noget godt. Samtidig har børn jo typisk en helt masse energi, og de er så dejligt nysgerrige. Det betyder at deres opmærksomhed flytter sig fra den ene ting til den anden med en enorm fart, og at de ikke har lyst til at sidde og lave noget der ikke er stimulerende. Den tilgang vi voksne har til læring passer altså ikke særligt godt til børn.

Børn lærer derimod bedst igennem spil og leg. Man kommer altså længst ved at pakke informationen ind i sjove aktiviteter, så barnet suger informationen til sig, mens de leger. Matematikhæfterne fra matematikfessor er et godt eksempel på, hvordan man kan tage et tørt emne, og gøre det til en sjov og udfordrende leg. Børn elsker at lege, så de vil naturligt tiltrækkes til den slags aktiviteter – også selvom de er udfordrende. Når barnet er naturligt motiveret til at engagere sig i materialet, så vil de lære ting langt hurtigere, og se læring i et positivt lys.