Forskellen på Google AdWords og SEO

Google AdWords og SEO optimering bruges til at fremme en virksomhed på internettet. Eller rettere sagt, i Google søgningen. Du har nok lagt mærke til, at når man søger på Google, så kommer der bestemte hjemmesider frem alt efter, hvad du skriver. Skriver du det samme, kommer de samme frem uanset hvad. Men hvorfor? Og hvad er forskellen på Google Adwords og SEO, som er grunden til dette?

 

Google AdWords

Google AdWords er, som det ligger i navnet, noget med reklame. Hvis du tænker dig om, så har du nok lagt mærke til, at på enhver Google søgning, så er der ofte nogle reklamer i toppen. Disse er AdWords. AdWords er virksomheder, der betaler for at komme på forsiden. Det koster ikke penge at stå der. Men det begynder at koste penge, når folk klikker på linket. I dag er mange blevet resistente overfor reklamer. Man ved jo, at virksomheden betaler for at stå der, derfor gider man oftest ikke klikke på dem. Mange hopper direkte videre til de andre hjemmesider, som ikke står som Google AdWords. Med Google Adwords betaler du altså for hvert klik. Det er dog heller ikke nemt at mestre i Google AdWords. For det første kan det blive en dyr fornøjelse og for det andet, skal du finde de rigtige søgeord til din virksomhed. Ord kan kombineres på tusinde måder og hvor sikkert er det, at folk rammer plet på dine nøgleord? Det kræver oftest professionel hjælp. Mange virksomheder arbejder med Google AdWords. Når du bruger Google AdWords går der kun 24 timer indtil du er på forsiden og indtil du mærker, at du rent faktisk får flere visninger.

 

SEO

SEO står for Search Engine Optimization. Dette handler altså om at optimere søgefeltet på Google, så de søgninger, der kommer frem, er de mest relevante. Du kan, mildt sagt, manipulere med Google. Google vælger nemlig hjemmesider på forreste side ud fra, hvad der virker mest relevant og hvilke hjemmesider, der mestrer i SEO. De vælger altså ikke hjemmesider, ud fra mest besøgende.

Med SEO gør du hjemmesiden relevant. Her har du mange nøgleord i din hjemmeside, f.eks. Desuden har du også links, som er meget ”kendte” hos Google. Dette kan f.eks. være et meget anerkendt nyhedsbrev. Linker du til disse, så kan du øge chancen for at komme på side 1 af Google søgningen, nemlig fordi du linker til en hjemmeside, som Google kender, som værende ”troværdig”.

SEO koster ingen penge, men det kræver en del tid og professionel hjælp. Vil du selv gøre det, skal du læse godt og grundigt op om, hvad det betyder at arbejde med SEO og hvordan man gør. Det kan være meget udfordrende. Med SEO ved du aldrig om du rent faktisk er kommet på side 1. Der kan gå længere tid indtil du finder ud af dette. Med SEO er der også en masse konkurrence. Alle virksomheder prøver ihærdigt om at forblive på side 1 og derfor optimerer de hele tiden deres SEO-arbejde. SEO-optimering arbejder en masse virksomheder også med og de tilbyder hjælp til virksomheder, der ikke har SEO-optimering, som deres stærke side. Virksomheder, der f.eks. sælger tøj og lignende, får oftest et digitalt marketingbureau til at udføre arbejdet.