Home Udvalgt Guide: Sådan får du en god nats søvn

Guide: Sådan får du en god nats søvn

0
Guide: Sådan får du en god nats søvn

Har du svært ved at få en god nats søvn? Vågner du ofte midt om natten og har svært ved at sove igen, eller har du generelt set svært ved at falde i søvn? Hvis du sjældent føler dig udhvilet, når du står op morgenen, så er der hjælp at hente her. Vi har nemlig lavet en guide med 5 råd til, hvordan du får en god nats søvn uden at bruge sovepiller.

Slap af

Lægger du dig ofte i seng og har svært ved at falde til ro, og døjer du evt. med tankemylder som holder dig vågen? Så kan det være, du skal prøve nogle metoder, som kan få dig til at slappe mere af. Søvnløshed skyldes ofte stress, da det kan give tanker og ubehag i kroppen, som giver problemer med at sove. En ting du kan gøre er derfor at forsøge at afstresse kroppen og hjernen inden sengetid, f.eks. ved hjælp af mindfullness. Mindfullness handler meget om nærvær, og der findes mange gode mindfullness øvelser. En oplagt øvelse i forbindelse med at sove, er at lede tankerne hen på din vejrtrækning, og fokusere på dybe åndedrag. Tæl evt. dine åndedræt. Det skaber en ro i kroppen. Meditation er også en mulighed, der sikkert kan hjælpe dig. Prøv f.eks. en guidet bodyscanning, som du kan finde på nettet, eller sid i 10 minutter og bare lad tankerne passere forbi.

Lad soveværelse være soveværelse

En ting, der kan forvirre hjernen rigtig meget, er hvis du bruger soveværelset til andet end at sove. Hvis du f.eks. også ser fjernsyn i soveværelset, eller bruger det som arbejdsplads, tager det længere tid for hjernen at omstille sig til, at den skal sove. Derfor, lad soveværelse være soveværelse, og få underholdning og arbejde fra hånden i nogle andre rum, hvor du ikke skal sove. Det vil skabe mere ro og mindske stress, når du går i seng i et værelse, hvor du normalt ikke skal tage stilling til noget.

Mareridt?

Vågner du ofte af mareridt, som måske endda kredser om det samme tema? Så kan det være, du har noget mere personligt, som du kan have brug for hjælp til at få bearbejdet. Det kan være en mulighed at gå til psykolog, og forsøge at få afklaret eventuelle dilemmaer, der fylder for dig. Hvis dine drømme er meget angstprægede, og evt. dækker over en fobi, kan hypnose også være en mulighed, der kan hjælpe. Du skal ikke være bange for at søge professionel hjælp, hvis du døjer med sådanne problemer. Det kan sikkert gøre den drømmerige rem søvn mere behagelig for dig, så du ikke længere skal bekymre dig om mareridt. Tøv derfor ikke med at søge hjælp til at sove godt igen.

Sluk for elektronikken

Døjer du med dårlig søvn, men kan du ikke helt sætte en finger på hvorfor? Så kan det måske skyldes elektronik og de signaler, det udsender. Hvis du har elektronik i rummet, så sørg for at have det slukket om natten, når du sover. Også prøv at holde dig fra elektronik som fjernsyn, computer og mobiltelefon op til en time før, du går i seng. Det kan gøre det lettere for dig at sove, da lyset fra skærmene kan gøre dig mere frisk op til sengetid.

Livsstil

Søvnproblemer kan også skyldes din livsstil op til sengetid. Motion er godt, men det er f.eks. ikke en god idé at træne lige inden du skal sove, da det giver energi til kroppen. Ligeledes kan sukker, kaffe og alkohol gøre det sværere at sove eller gøre din søvn mere urolig. Overvej derfor dine valg tæt på sengetid, det kan have en væsentlig betydning for din søvnkvalitet.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here