Guide: Sådan får du en god nats søvn

Har du svært ved at få en god nats søvn? Vågner du ofte midt om natten og har svært ved at sove igen, eller har du generelt set svært ved at falde i søvn? Hvis du sjældent føler dig udhvilet, når du står op morgenen, så er der hjælp at hente her. Vi har nemlig lavet en guide med 5 råd til, hvordan du får en god nats søvn uden at bruge sovepiller.

1Slap af

Lægger du dig ofte i seng og har svært ved at falde til ro, og døjer du evt. med tankemylder som holder dig vågen? Så kan det være, du skal prøve nogle metoder, som kan få dig til at slappe mere af. Søvnløshed skyldes ofte stress, da det kan give tanker og ubehag i kroppen, som giver problemer med at sove. En ting du kan gøre er derfor at forsøge at afstresse kroppen og hjernen inden sengetid, f.eks. ved hjælp af mindfullness. Mindfullness handler meget om nærvær, og der findes mange gode mindfullness øvelser. En oplagt øvelse i forbindelse med at sove, er at lede tankerne hen på din vejrtrækning, og fokusere på dybe åndedrag. Tæl evt. dine åndedræt. Det skaber en ro i kroppen. Meditation er også en mulighed, der sikkert kan hjælpe dig. Prøv f.eks. en guidet bodyscanning, som du kan finde på nettet, eller sid i 10 minutter og bare lad tankerne passere forbi.

Back